lørdag den 12. september 2009

Er sexlegetøj et metro-fænomen?

Undersøgelser fra analyseinstitutter har afsløret, at 40-50% af Danmarks husstande ejer og bruger sexlegetøj.

I Danmark er der 80 sexbutikker. Altså sådan nogle af mursten. 30 af dem ligger i København, heraf nogle af landets største. Det vil sige, at hovedstaden - hvor en femtedel af befolkningen bor - har 40% af butikkerne.

De 3 store byer Odense, Århus og Aalborg har 15 butikker. Resten af landet - provinsen - har 35 butikker. Til 3,3 millioner mennesker.


Når butikkerne er skævt fordelt afslører det, at forbruget af sexlegetøj også er skævt fordelt. Tallene tyder - forsigtigt vurderet - på, at 75% af husstandene i København bruger sexlegetøj, hvor det tilsvarende tal i provinsen kun er 35%.

Det at bruge sexlegetøj er åbenbart et metro-fænomen. Danmark er ikke et homogent land. Der er mere end dobbelt så mange i hovedstaden der bruger sexlegetøj som der er i resten af landet.

Den opmærksomme læser vil måske tænke, at provinsen køber sit sexlegetøj på nettet? Men nej, endnu er salget på nettet kun en dråbe i havet i forhold til, hvad der sælges i de fysiske butikker.

Selv hvis det kun var provinsen der brugte sexbutikkerne på nettet, ville det ikke kunne rette op på den skæve fordeling.

Er Danmark ikke homogent? Halter provinsen bagefter København? Næ ikke normalt. Når der kommer en ny iPod eller en ny mobiltelefon kan man købe den i Hanstholm samme dag som man kan købe den i København. Jyder har mindst lige så mange smarte, tekniske gadgets som københavnere.

Altså må der være nogle helt specielle forhold, der gør sig gældende, når vi snakker sexlegetøj. Hvilke?

Hvad er årsagen til den skæve fordeling?

En forklaring kunne være tilgængelighed. At Københavnerne bruger mere sexlegetøj fordi de har flere sexbutikker tæt på, hvor de bor. Altså at det er udbuddet der skaber efterspørgslen.


Den forklaring kunne der godt være noget om. Men hvis den er rigtig, siger det noget om erhvervsklimaet i Danmark. Hvis der er et kæmpe behov for sexlegetøj i provinsen, hvorfor er der så ikke geschæftige iværksættere, som griber chancen og starter nye sexbutikker?

Det skorter ikke på initiativrige kvinder der starter butikker med modetøj eller børnetøj. Mange af dem lukker igen efter kort tid fordi konkurrencen er for stor - markedet er mættet med tøjbutikker. Hvorfor starter nogle af dem ikke sexbutikker i stedet for?

Hvad er det, der forhindrer de frie markedskræfter i at virke på dette område?

Er det ikke fint nok af drive en sexbutik, og så vil man hellere drive en tøjbutik, som ikke kan løbe rundt? Er erhvervsrådgivere og bankfolk ikke dygtige nok til at rådgive iværksætterne om, hvor der er penge at hente?

Kunne det måske handle om et tabu overfor noget, der har med sex at gøre?

Er det virkelig sådan i Danmark anno 2009, at gammeldags, snærpede, religiøse holdninger stiller sig i vejen for de frie markedskræfter og rationelle, økonomiske beslutninger?

Hersker de samme kræfter i Danmark som i det muslimske Tyrkiet, hvor de gamle mennesker ikke vil med i EU fordi kvinder i vesten går vulgært klædt?

En anden forklaring kunne være, at det er efterspørgslen der styrer udbuddet. Altså at der er færre butikker i provinsen fordi danskere i provinsen ikke køber lige så meget sexlegetøj som københavnere gør.

Har provinsen et anderledes sexliv end københavnere? Har mennesker i provinsen ikke det samme behov for hjælpemidler som københavnere?

Vi taler f.eks. om hjælpemidler til de 30-40% af danske kvinder, som klager over, at det er svært at få orgasme ved almindeligt samleje. Mange moderne kvinder køber en vibrator, så de kan få lidt hjælp til at komme på omgangshøjde med manden.


Men måske har kvinder i provinsen andre måder at klare problemet på? Måske er mænd i provinsen mere tålmodige eller dygtigere til cunnilingus?

Eller er forklaringen den, at kvinder som bor i provinsen er mere gammeldags end københavnere og at de derfor hellere vil give afkald på orgasme end at sætte deres ben i en sexbutik?

Vi ved det ikke. Men vi er bange for, at begge forklaringerne er rigtige.

---

Noter

Kondomfirmaet Durex har gennemført en netsurvey, hvor ca. 40% af de deltagende danskere svarede, at de bruger sexlegetøj.
Kondomfirmaet RFSU og analyseinstituttet Zapera lavede i 2008 en undersøgelse, der afslørede, at 51% af danskerne ejer mindst ét stykke sexlegetøj. Undersøgelsen refereres her af BT og MetroXpress.

Optællingen af butikker pr. indbyggere burde være foretaget som samlet omsætning i forhold til antal husstande. Da butikkernes tal for omsætning ikke er tilgængelige, har vi brugt butikkernes samlede åbningstid som en indikator.
Denne optælling giver samme resultat:
I København og i de 3 store byer holder sexbutikkerne åbent i en time om året for hver gang der er 6-8 husstande.
I resten af landet skal der ca. 15 husstande til at få sexbutikkerne til at holde åbent en time om året.
Disse tal giver det samme antal kunder pr. time, hvis forbruget af sexlegetøj er dobbelt så stort i metropolerne som i provinsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar